Influencer, gebruik jij jouw account wel eens voor goede doelen?

Hey hallo daar! Jij daar met dat grote social media account. Gebruik jij jouw bereik wel eens voor een goed doel?

Stichting Creatief Herstel

Nu wij de Stichting hebben opgericht zijn we natuurlijk gericht op zoek gegaan naar manieren om onze missie de wereld in te helpen. Dus gingen wij vol goede moed alle grote accounts op instagram een berichtje sturen waarvan wij dachten dat die wel feeling met onze missie zouden hebben. En die ons zouden willen helpen met vaak aandacht. Want ja des te meer geld wij inzamelen des te meer vrouwen wij kunnen helpen. Tientallen, zo niet honderden berichtjes hebben we gestuurd! Naar hele grote accounts, naar iets minder grote accounts. En zo enthousiast als wij zijn over onze stichting met die prachtige missie zo weinig reacties kregen we. Van alle berichtjes namen 2 vrouwen de moeite om daadwerkelijk te reageren. Alle berichtjes werden gelezen, maar een reactie ho maar. Ik vind dat dus echt shocking!! Ons helpen is niet verplicht natuurlijk en ook nee is een antwoord. Maar er werd gewoon helemaal niet gereageerd!

Het gebruik van de socials voor sociale doeleinden

Op instagram word je overspoeld door gesponsorde samenwerkingen. Je ziet het altijd precies wanneer er een nieuwe actie is, want zie je het bij elke influencer voorbij komen. Maar wat ik eigenlijk bijna nooit zie dat iemand zijn of haar grote bereik gebruikt om een Non Profit/ NGO gratis te helpen.
Nou snap ik zelf natuurlijk ook heel goed dat niet elke non profit/NGO bij je past. En ja de schoorsteen moet ook gewoon roken. En ik schrijf dit al helemaal niet omdat ik vind dat iedereen onze stichting moet supporten. Zou wel heel fijn zijn natuurlijk, maar wat ik wel hoop te bereiken is dat men hun bereik wat socialer gaat gebruiken. Ik volg liever persoonlijkheden die ook daadwerkelijk een bijdrage leveren aan de wereld.

Kan je iemand iets verplichten?

Amber van The Social Good Girl vroeg laatst hierom onze mening. Zouden accounts hun bereik moeten gebruiken voor Non Profit organisaties of niet? Nou niemand moet iets. Daarin heeft iedereen de vrije keuze. En zoals ik hierboven al schreef hebben veel grote accounts van hun social media hun werk gemaakt en net als ik wil je dan gewoon geld verdienen. Maar als je je account ook voor de goede doelen gaat gebruiken is de kans groot dat de gunfactor ook alleen maar groter word. Meer mensen je willen gaan volgen en je dus nog meer bereik krijgt en dus ook meer met je account kunt gaan verdienen. Win win lijkt me! Je draagt bij aan een mooi doel en des te meer andere klanten zullen jou vinden! Wat misschien meespeelt is dat grote accounts zich geen influencer willen noemen, terwijl je zodra je andere inspireert tot aankoop, aan jezelf werken of andere supporten, je wel degelijk een influencer bent. Maak er dan ook gebruik van! Op een positieve manier! Zoals Charlotte van ‘t Wout vanmorgen een oproep deed tot delen van goede doelen die men steunt. Zij steunt regelmatig goede doelen en wilde anderen inspireren hiermee. Goed gelukt al zeg ik zelf. Zie hier de instagrampost waar ik het over heb.

Meer geluk

Ik heb de afgelopen jaren geleerd dat mijn geluksgevoel groter word als ik naast alle dingen voor mezelf ook bijdraag aan een ander. Op welke manier dan ook. In mijn geval is het de missie om de wereld positiever en liever te maken. En natuurlijk de dagbesteding van onze stichting waarbij diverse vrouwen helpen die te maken hebben met depressie en/of burn out. De voldoening die ik daaruit haal is onbetaalbaar. Als mensen hebben wij de basale menselijke behoefte aan verbondenheid. Een ander helpen of een goed doel steunen op welke manier dan ook maakt dat je je meer verbonden voelt met andere mensen maar ook dat het leven nog meer zin en voldoening krijgt.
Het is geen geheim dat ik een groot supporter ben van supporten :-). En jij? Gebruik jij je grote of kleine account voor het steunen van een ander of een goed doel? Of ken jij grote accounts (lees: influencers) die dit al doen? Hoor het graag!
Liefs Marloes
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *